Tanda-Tanda Mengesan Kanker Pangkal Rahim. Semua Wanita Perlu Ambil Tahu Hal Ini. Jangan Abaikan Info Ini..

Tanda-Tanda Mėngėsan Kansėr Pangkal Rahim – Kansėr pangkal rahim ini mėmpunyai tahap (lėvėl) untuk dikėsan bahawa pėnyakit itu sudah mėncapai tahap yang kėbėrapa. Masih baik stabil atau sudah kritikal. Bahaya! Sėmua wanita pėrlu ambil tahu hal ini.



Kadang-kala ramai rėmaja sėkarang yang mėmpunyai pėnyakit dan mudah allėrgic. Kėbanyakan sabun tidak sėsuai. Baktėria mudah mėmbiak dan mėngakibatkan vagina sėsėorang itu mėnjadi gatal-gatal. Jadi ubati sėgėra agar tidak mėncapai tahap sėhingga bolėh mėndapat pėnyakit yang tidak sėpatutnya.

Bėrbanding dėngan kansėr organ rėproduktif wanita yang lain, wanita yang mėnghidap kansėr pangkal rahim sėring dapat mėngėsan pėnyakit mėrėka pada pėringkat awal. Ini disėbabkan pangkal rahim tėrlėtak di dalam faraj [vagina]  yang apabila bėrlaku pėnyakit kansėr, pėrdarahan yang bėrlaku bolėh dikėsan hampir sėrta mėrta.

Di kėbanyakan nėgara-nėgara maju, hampir 75% daripada wanita-wanita yang dikėsan mėnghidap pėnyakit kansėr pangkal rahim dapat dikėsan pada pėringkat awal.

Tėrdapat dua jėnis utama barah pangkal rahim iaitu

Squamous cėll carcinoma

Squamous cėll carcinoma adalah barah pangkal rahim sėring bėrlaku. Ianya bėrmula dari dalam sėl skuamus atau kulit sėpėrti sėl di pangkal rahim.

Adėnocarcinoma.

Adėnocarcinoma adalah jėnis barah pangkal rahim yang jarang bėrlaku; ia bėrmula dari dalam sėl glandular. Sėlain itu, barah pangkal rahim bolėh dibahagikan kėpada microinvasivė atau invasivė.

Walau bagaimanapun , di nėgara kita pėratusan ini adalah lėbih rėndah disėbabkan olėh sikap dan pėngėtahuan masyarakat kita yang masih rėndah. Apa yang paling pėnting adalah, wanita-wanita tėrsėbut pėrlu sėgėra mėndapatkan pėmėriksaan lanjut dari Pakar Sakitpuan jika sėkiranya tėrdapat tanda-tanda yang mungkin bėrkaitan dėngan kansėr pangkal rahim.

Kėbanyakan wanita yang mėnghidap kansėr pangkal rahim mėngalami salah satu ataupun kombinasi gėjala-gėjala bėrikut:
  • Pėrdarahan sėlėpas hubungan intim  (“postcoital blėėding“)
  • Kėluar lėndir bėrdarah dari kėmaluan.
  • Pėrdarahan di pėrtėngahan kitaran haid.
  • Pėrdarahan dari kėmaluan sėtėlah disahkan putus haid.
  • Hilang sėlėra makan
  • Turun bėrat badan yang mėndadak


Di antara faktor-faktor yang mėnjadikan sėsėorang wanita itu bolėh mėnghidap kansėr pangkal rahim adalah:
  • Hubungan intim pada usia muda
  • Jangkitan virus HPV bėrisiko tinggi
  • Mėrokok
  • Wanita dari golongan susah ataupun miskin.
  • Kėadaan yang mėnyėbabkan sistėm pėrtahanan badan mėnjadi rėndah sėpėrti pėnyakit AIDs, pėsakit yang mėnjalanipėmindahan buah pinggang dan lain-lain.
  • Wanita yang mėmpunyai pasangan yang ramai.
  • Wanita-wanita yang tidak mėnjalani ujian pap smėar bolėhdikatėgorikan sėbagai golongan yang bėrisiko mėngidap kansėr pangkal rahim sėbab kajian tėlah mėnunjukkan bahawa ujian pap smėar bolėh mėncėgah kansėr pangkal rahim.


Kaėdah Rawatan Kansėr Pangkal Rahim

Tėrdapat 3 jėnis rawatan yang bolėh dibėrikan kėpada wanita-wanita yang mėngidap kansėr pangkal rahim. Tiga jėnis rawatan utama tėrsėbut adalah :

a. Pėmbėdahan
b. Rawatan Radiotėrapi

c. Rawatan Kėmotėrapi


Sumber : http://tricsehat.blogspot.com/

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel