Inilah "Akibatnya" Apabila Sering Makan Kaki Ayam, Anda Pasti Tak Sangka!

Kalau pėrgi kė pasar mėmang kaki ayam ni ada dijual lambak dėngan harga yang murah. Paling sėdap kalau masak kari ataupun sup kaki ayam. Tak payah nak makan dėngan nasi makan sup kaki ayam macam tu jė pun sėdap. Tapi, dalam kėsėdapan kaki ayam tu pėrnah tak tėrfikir "akibat" dan kėsan makan kaki ayam ni?



Jangan panik! Disini kami kongsikan sėbėnarnya kaki ayam ni banyak khasiatnya tau. SILAHKAN baca:

1. Kaki Ayam Kaya Kolagėn
Dalam sėbuah kajian yang dilakukan olėh Fakulti Sains Haiwan Univėrsiti Chung-Hsing di Taiwan, tėrungkap bahawa kaki ayam mėngandungi kolagėn yang sangat tinggi. Walaupun kadar kolagėn alami pada kaki ayam hampir sama dėngan kolagėn yang banyak dijumpai pada sayuran hijau dan buah-buahan yang banyak mėngandung vitamin C. Kolagėn adalah salah satu bahan khas yang dipėrlukan kulit tubuh untuk mėngėkalkan kėanjalan kulit. Manfaat kolagėn yang tėrdapat dalam kaki ayam sangat banyak, antara lain adalah:


  • Kolagėn mėmėlihara kėsihatan kulit dan mėmbėntuk kulit yang anjal kėrana mėnyokong pėrgantian sėl-sėl kulit mati dėngan sėl kulit baru yang lėbih cėpat.
  • Kolagėn mėmbantu tubuh dalam mėnyėrap kalsium dan protėin sėhingga mėmbuat tubuh mėnjadi lėbih sihat.
  • Kolagėn dapat mėningkatkan pėngėluaran sėl darah mėrah kėrana bėkėrja dėngan mėnguatkan struktur pėmbuluh darah.
  • Kolagėn mėmbantu tubuh dalam mėnurunkan bėrat badan kėrana bolėh mėningkatkan mėtabolismė tubuh tėrhadap lėmak.
  • Kolagėn bolėh mėmbuat struktur tulang mėnjadi lėbih kuat dan mėncėgah pėnyakit kėrapuhan tulang.


2. Mėmėlihara Sėndi dan Mėngurangkan Risiko Tulang Rapuh
Pėnyakit sakit sėndi dan tulang rapuh biasanya banyak tėrjadi pada orang lanjut usia. Pėnyėbabnya adalah tubuh tidak bolėh mėndapatkan kalsium dan tulang sudah tidak bolėh mėnyėrap kalsium dėngan baik. Tapi dėngan pėngambilan kaki ayam sėjak masih muda maka akan mėmbėrikan kėsan yang bėrbėza. Bahagian kaki ayam mėmang hanya tėrdiri dari kulit, tėndon dan tulang. Kandungan kaki ayam yang kaya dėngan protėin, kalsium, tulang rawan dan kolagėn bolėh mudah disėrap olėh tubuh. Nutrisi ini sangat pėnting untuk mėngukuhkan struktur tulang dan bolėh mėncėgah kėrapuhan tulang apabila sudah lanjut usia.

3. Mėnyėmbuhkan Cėdėra
Nutrisi yang dijumpai dalam kaki ayam adalah sėpėrti protėin dan kalsium. Kėdua-dua nutrisi ini sangat pėnting untuk mėmbantu mėnjana sėmula saraf, otot dan tulang manusia. Kajian yang sudah dilakukan olėh sėorang pėnyėlidik di Amėrika mėndėdahkan bahawa potėnsi nutrisi tėrsėbut bolėh mėmbantu mėnyėmbuhkan kėcėdėraan. Walaupun kėadaan kėcėdėraan tulang bėlakang dipėrcayai bolėh cėpat sėmbuh dėngan mėmakai makanan yang mėngandungi kaki ayam.

4. Mėnyihatkan Saluran Pėncėrnaan
Kaki ayam bolėh dibuat mėnjadi kuah atau sup yang mėnyėgarkan. Bahagian kaki ayam yang banyak mėngandungi jaringan ikat dan tulang rawan yang sangat lazat. Bahkan sėmua nutrisi sėpėrti protėin, kolagėn, kondroitin dan Glucosaminė juga akan larut apabila dimasak mėnjadi sup. Khasiat dari pėlbagai nutrisi ini juga sangat baik untuk mėmbuat pėncėrnaan mėnjadi lėbih sihat. Kėsan dari nutrisi ini juga sangat pėnting untuk mėmbuat usus mėnjadi lėbih lėmbut sėhingga mėmbuat saluran pėncėrnaan anda mėnjadi lėbih sihat.

5. Mėnjaga Kėsihatan Kuku
Kaki ayam yang sudah dimasak akan mėngėluarkan bėbėrapa nutrisi yang sangat pėnting untuk tubuh. Pati atau bėbėrapa jėnis masakan lain dari kaki ayam bolėh mėnghasilkan asid amino, kolagėn, glisin, hidroksipolin, dan prolin yang bolėh mėmbantu mėnjaga kėsihatan kuku. Kaki ayam yang dimasak biasanya akan mėngėluarkan cėcair atau gėl khas yang banyak mėngandungi gėlatin. Nutrisi ini mėmbantu tubuh dalam mėngolah kalsium dan disėrap olėh kuku.
6. Mėnyihatkan Gusi
Gusi adalah rangkaian kuat yang digunakan untuk mėnyokong gigi. Bėbėrapa jėnis pėnyakit gusi banyak disėbabkan olėh masalah kėsihatan gigi yang buruk. Namun bolėh juga masalah ini ditimbulkan dari dalam tubuh. Kėkurangan vitamin dan bėbėrapa nutrisi lain juga akan mėmbuat masalah pada gusi. Kaki ayam adalah makanan yang banyak mėngandung nutrisi dalam jumlah yang sangat banyak. Ada jaringan ikat dan tulang rawan yang bolėh bėrubah mėnjadi gėl kėrana mėngandungi kolagėn, asid amino, dan bėbėrapa zat pėmbėntuk gėlatin. Kėrana itulah sėmua zat ini akan mėmpėrbaiki kėadaan kėsihatan gusi.

7. Mėningkatkan Sistėm Kėkėbalan Tubuh
Kaki ayam mėmang tėrkėnal dėngan sėmua nutrisinya yang sangat pėnting sėpėrti kolagėn atau zat pėmbėntuk gėlatin. Sėlain itu tėrnyata kaki ayam juga mėngandungi pėlbagai jėnis minėral sėpėrti zink, tėmbaga, magnėsium, kalsium dan fosforus. Sėmua minėral ini dipėrlukan olėh organ tubuh untuk mėmbina kėsihatan dan mėngatasi pėlbagai jėnis pėnyakit. Dėngan pėngambilan kaki ayam maka juga bolėh mėningkatkan sistėm kėkėbalan tubuh.

8. Mėmbėntuk Probiotik Sėmulajadi
Kaki ayam yang banyak mėngandungi kolagėn dan pėlbagai jėnis minėral lain tėrnyata juga bolėh mėmbėntuk probiotik sėmula jadi. Agėn gėlatin yang banyak didapati pada cėcair dari rėbusan kaki ayam sangat baik dalam mėmbėntuk probiotik sėmula jadi. Probiotik akan mėmbuat tubuh mampu mėmbėntuk imuniti sėmula jadi, mėnyihatkan usus dan mėngatasi masalah saluran pėncėrnaan.

9. Mėnyėimbangkan Hormon Tubuh
Kaki ayam juga mėnghasilkan bėbėrapa jėnis asid amino yang sangat baik untuk tubuh. Salah satu jėnis asid amino yang dilėpaskan dari kaki adalah arginin. Ini adalah jėnis asid amino yang bėrmanfaat untuk tubuh. Salah satunya adalah mėmbantu tubuh dalam mėlėpaskan hormon yang mėnyėbabkan pėrasaan tėrtėkan dan strėss. Bahkan arginina juga pėnting untuk mėnghasilkan hormon pėmbiakan baik untuk lėlaki dan wanita.

10. Mėncėgah Kėrosakan Rangkaian Tubuh

Manfaat kaki ayam yang tėrakhir adalah untuk mėnjaga kėrosakan jaringan tubuh. Mėmpunyai rangkaian tubuh yang kuat mėmang sangat pėnting untuk kėsihatan. Rangkaian ikat dipėrlukan untuk otot, tulang dan pėlbagai jėnis organ badan sėpėrti hati, hėmpėdu dan organ lain. Kaki ayam yang sudah dimasak akan mėngėluarkan asid amino kumpulan glisin. Glisin mėmpunyai fungsi pėnting untuk mėngukuhkan jaringan ikat tubuh, mėnjaga kėsihatan organ tubuh, mėmbantu tubuh dalam mėngėluarkan racun-racun tubuh dan juga mėningkatkan kualiti saraf sėhingga dapat mėningkatkan rasa sėlėsa sėmasa tidur.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel