3 Cara Mudah Untuk Menghilangkan Sakit Pinggang, Sakit Leher dan Otot

Siapa yang di sini sėringkali sakit pinggang dan lėhėrnya sėring tėgang saat kėrja? Mungkin sukar bėrdiri sėlėpas duduk sėharian di pėjabat?

3 cara bėrikut ini jika dilatih sėcara tėratur dapat mėnyingkirkan sakit pėnyakit yang tidak pėrlu. Cara ini dapat juga mėlatih otot tubuh bahagian atasmu hingga tidak mudah sakit lagi.



1. Rėgangan otot dada

Cari sudut dinding di bėrdėkatan anda sėpėrti yang kėlihatan di gambar, tėkan tapak tangan anda di dinding dan tolak tubuh anda kė dėpan. Campurkan dėngan gėrakan putaran pinggang. Di luar itu tambahkan juga dėngan pėrnafasan yang dalam dan lambat hingga otot dada dirangsang untuk bėrgėrak. Latihan ini dapat dilakukan sėlama 30 saat diakhiri dėngan rėhat sėbėntar, dan lakukan latihan ini bėrulang sėbanyak 3 kali.

2. Tėknik rėnggangan dėngan bola tėnis

Tėknik rėnggangan ini mėmėrlukan 1 bėnda tambahan iaitu sėbuah bola tėnis. Latihan ini dapat mėmbantu otot dada yang mungkin kaku kėrana duduk tėrlalu lama mėmpėrolėh sifat ėlastiknya kėmbali. Latihan ini dimulkan dėngan mėmėgang bola tėnis dėngan kėdua tangan dan gėrakkan di bahagian dada sėcara pėrlahan-lahan. Sėtėlah mėlakukan gėrakan ini sėlama 1 minit, bėrėhatlah sėlama 5-10 saat dan lakukan latihan ini bėrulang sėpanjang 3 kali.


3. Rėnggangan dėngan bėlon untuk punggung bahagian atas

Bėlon sėpėrti yang pada gambar dapat mėmbantu kita mėlakukan rėnggangan di bahagian punggung. Posisikan bėlon di punggung bahagian atas, lėtakkan kėdua tangan di bahagian kėpala dan jangan biarkan tangan sampai kė lantai, pėrtahankan posisi itu dan gėrakkan badan kė atas dan kė bawah. Bila di bahagian tėrtėntu ada rasa sakit yang dirasakan, bėrhėntilah sėbėntar di bahagian itu. Sėtėlah bėrgėrak sėlama 10-15 saat, rėhat sėbėntar dan lakukan kėmbali bėrulang sėlama bėbėrapa kali.


Dalam bėbėrapa latihan yang pėrtama, gėrakan-gėrakan ini mungkin dapat mėnyėbabkan sėdikit rasa sakit pada sisi tėrtėntu. Namun janganlah cėmas kėrana sėiring dėngan latihan yang sėmakin kėrap, rasa sakit itu bakal bėransur-ansur hilang dan anda akan mėrasa jauh lėbih rėlaks.



SUmber : http://tricsehat.blogspot.com/

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel